Influencer Marketing vs PPC Advertising

“Waarom zou ik met influencers werken als ik ook gewoon advertenties op Instagram kan plaatsen?” is een vraag die wij af en toe krijgen.

Veel marketeers geloven in Pay-Per-Click (PPC) advertenties, zoals advertenties op Google, Facebook en Instagram. Begrijpelijk: ze zijn makkelijk te meten, controleren en optimaliseren, ze kunnen heel precies worden getarget en de resultaten zijn realtime te volgen. 

 Zowel influencer marketing als social media-advertenties hebben voordelen: welke de voorkeur heeft hangt af van het doel, het product, de doelgroep en de marketingstrategie. Laten we eens kijken naar de voordelen van beide advertentiemogelijkheden! 👇🏼

Voordelen van influencer marketing

  • Betrouwbaarder dan traditionele advertenties

 Mensen vertrouwen andere mensen meer dan traditionele advertenties – vooral familieleden, vrienden en kennissen, maar ook beroemdheden en rolmodellen worden meer vertrouwd. 

Tegelijkertijd vertrouwt 79% van de consumenten productrecensies op internet net zo goed als aanbevelingen van vrienden en familie! Vooral omdat deze gebaseerd zijn op iemands echte ervaring.

In influencer marketing werken daarom samenwerking posts, waarbij een influencer een product of dienst test en zijn of haar mening hierover uitspreekt, zeer effectief – als hun feedback positief is, geloven de meeste volgers dat het inderdaad een goed product of een goede dienst is.

Bovendien kunnen volgers op sociale media de content creator meteen verduidelijkende vragen stellen of vragen naar specifieke productaanbevelingen: content creators delen deze meestal graag. 

  • Kans om een ​​specifieke doelgroep te bereiken

De volgers van influencers zijn hen niet voor niets gaan volgen: ze geven om wat de influencers dagelijks doen, welke producten en diensten ze aanbevelen en hoe ze hun prestaties hebben bereikt. Daarom is influencer marketing voor het merk een kans om een ​​relatief kleine doelgroep te bereiken die geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp – via een content creator die een opinieleider is op een specifiek gebied voor hun volgers.

Als jouw merk bijvoorbeeld gerelateerd is aan sportsupplementen, is het slim om content creators met een focus op sport bij jouw campagne te betrekken – ze worden waarschijnlijk gevolgd voor kennis, advies en inspiratie om betere atletische resultaten te behalen.

Als jouw product veganistische supplementen is, kunnen de beste resultaten worden behaald door samen te werken met veganistische sportbloggers – waarschijnlijk is een groot deel van hun volgers op zoek naar manieren om veganistisch eten en sporten te combineren.

Influencer marketing kan een geweldige manier zijn om een ​​zeer specifieke doelgroep te bereiken als het een onderwerp betreft waar (nog) niet veel naar wordt gezocht op Google en als Facebookadvertenties geen goede resultaten opleveren. Een op interesses gebaseerde targeting resulteert namelijk meestal in een zeer kleine doelgroep.

  • Naamsbekendheid verhogen 

Influencer marketing werkt voornamelijk goed in het onderste deel van de zogenaamde marketingtrechter om de naamsbekendheid en interesse te verhogen.

Zo creëerde het Estse merk Sutu met dit doel voor ogen een campagne op Promoty, en volgens Kaido Saar, de CEO van Sutu, groeide hun naamsbekendheid aanzienlijk door de gecreëerde campagne: “Het gebruik van trefwoorden in zoekmachines laat al zien dat onze naam en producten worden gezocht. Ook is het aantal Instagram volgers is 2,5 keer zo groot geworden”.

Natuurlijk kan de merkbekendheid ook worden vergroot door middel van een PPC-advertentiecampagne, maar in sommige opzichten kan influencer marketing zinvoller zijn. Een goede content creator vertelt namelijk ook over de achtergrond van het probleem in het bericht, legt de productfuncties uit en deelt een persoonlijke ervaring. Dit brengt vaak meer informatie over dan een tekst- of beeldadvertentie – hoewel een goed gemaakte video advertentie ook hetzelfde effect kan hebben. 

Een ander voordeel van influencer marketing is de impact op het imago van het merk: de reputatie, berichten en waarden van influencers worden onbedoeld geassocieerd met de merken waarmee ze samenwerken, en vice versa. Dit betekent dat het werken met een goed gekozen content creator ook een positief effect heeft op het merkimago.

De impact van branding is moeilijk te meten in alle advertentiekanalen – in digitale advertenties is de meest nauwkeurige tool waarschijnlijk de Facebook Brand Awareness advertentie, waarbij Facebook meet hoeveel gebruikers daadwerkelijk de advertentie herinneren nadat zij deze hebben gezien. 

Echter, als je PPC-advertenties uitvoert die zijn geoptimaliseerd voor websitebezoeken, aanmeldingen of sales, kan merkbekendheid alleen vergelijkbaar worden gemeten via indirecte statistieken (post engagement, het aantal volgers op social media, zoekopdrachten naar de naam van het merk, etc.) of merkonderzoeken. 

  • Door gebruikers gegenereerde content

Het inschakelen van influencers is vooral handig omdat zij zorgen voor de creatie van alle content: zowel het beeld als de tekst. Dit betekent dat de marketeer met weinig inspanning unieke en goed werkende social media content krijgt voor een veel lagere prijs.

Indien hier een overeenkomst over gesloten is, is het later mogelijk om dezelfde afbeeldingen op de eigen kanalen van het merk te gebruiken – gebruikers-gegenereerde content werkt vaak efficiënter dan die van het merk! Influencers weten meestal namelijk wat voor soort content het beste werkt op social media.

Om verwarring te voorkomen: in de Gebruikersvoorwaarden van Promoty staat dat het merk het recht heeft om de op Promoty gekochte content te gebruiken op hun eigen social mediakanalen. Als je buiten het platform samenwerkt, moeten de rechten op het gebruik van de content en andere voorwaarden worden overeengekomen met de influencer.

Promoty, influencer marketing platform, micro-influencer campagne post Instagram

Omdat content creators vaak trends op het gebied van sociale media beginnen en beïnvloeden, kan het betrekken van goedgekozen content creators er ook toe leiden dat zogenaamde “gewone gebruikers” meer afbeeldingen van de producten van het merk delen. Wolt is hier een goed voorbeeld van – dankzij influencer marketing is er een trend om afbeeldingen van eten te delen met de papieren zak van Wolt op de achtergrond. Veel Wolt-gebruikers doen dit nu dagelijks zonder ervoor betaald te worden.

  • Vermijd adblockers

Er is veel gesproken over het verdwijnen van banneradvertenties door het toenemende gebruik van adblockers, vooral onder jongeren.

Hoewel minder dan de helft van de internetgebruikers adblockers gebruikt: in totaal 33.6% in Nederland – kan dit toch een aanzienlijke impact hebben op het bereiken van de doelgroep.

Omdat influencers gesponsorde berichten delen met hun organische content, kunnen advertentieblokkers deze advertenties niet identificeren of verbergen.

  • Voordelen op lange termijn en vindbaarheid 

Traditionele advertenties zijn alleen online tijdens de duur van jouw campagne en het budget kan aardig oplopen. 

Influencer marketing heeft echter een langduriger effect. Als de content creator het product leuk vindt, zal hij of zij het waarschijnlijk in de toekomst aanbevelen aan zijn of haar volgers – zelfs nadat de samenwerking voorbij is. Naarmate hun publiek geleidelijk groeit, kun je nog steeds nieuwe mensen bereiken als de samenwerking succesvol was en de influencer jouw producten echt leuk vindt.

Ook houden veel influencers de gesponsorde berichten op hun account, zelfs na de samenwerking. Dit betekent dat wanneer potentiële klanten later gebruikersfeedback over jouw merk zoeken – via hashtags of door foto’s te bekijken waarop jouw merk is getagd op Instagram – ze de berichten van de content creators zullen tegenkomen. 

Er kan ook worden samengewerkt met bloggers. Zij voegen meestal een link toe naar de website van het merk, wat helpt om de positie van de website van het merk in zoekmachines te verbeteren.

Voordelen van PPC-advertenties

  • Meetbaar en in realtime te optimaliseren

Het belangrijkste voordeel van PPC-advertenties is dat ze zeer nauwkeurig zijn en een korte optimalisatiecyclus hebben.

Door Google Analytics te combineren met de gegevens die op een sociaal platform (Facebook, Google, etc.) worden weergegeven, kun je de distributie van elke advertentie (campagne), het aantal vertoningen, websitebezoeken, gemiddelde bezoektijd, conversies, etc. zien.  Op basis daarvan kun je campagnes, advertenties en zoekwoorden in realtime optimaliseren, benutten of pauzeren.

De optimalisatie wordt ondersteund door het Facebook-algoritme, dat, indien correct geconfigureerd, advertenties stuurt en optimaliseert om meer potentiële klanten te bereiken met lagere advertentiekosten.

Bij influencer marketing kent de marketeer ook het bereik, het aantal vertoningen en de betrokkenheid (likes, comments, shares en saves). Door gebruik te maken van een influencer marketing platform lopen alle statistieken over geposte content op één plek. Wanneer de marketeer off-platform samenwerkt, moet hij elke content creator om screenshots vragen om de resultaten te zien.

Promoty, influencer marketing platform, micro-influencer campagne post Instagram

De optimalisatiecyclus in influencer marketing is echter langer: de conclusie of de samenwerking resultaat heeft opgeleverd of niet, kan pas worden gemaakt nadat de samenwerking voorbij is. Vervolgens kun je in volgende campagnes blijven werken met content creators die de beste resultaten hebben opgeleverd. 

  • De impact op de sales is gemakkelijker te meten

De meest voorkomende kritiek op influencer marketing is dat het niet 100% meetbaar is: met PPC-advertenties zie je precies hoeveel kliks er uit elke advertentie (campagne) kwamen en wat mensen deden nadat ze op de advertentie hadden geklikt. Het is moeilijker om verkeer te meten afkomstig van Instagram.

In de meeste gevallen wordt één van de volgende twee opties gebruikt:

1) De content creator krijgt een persoonlijke kortingscode, waarmee de sales van de volgers van elke content creator kunnen worden gemeten.

2) De content creator krijgt een persoonlijk webadres (bijvoorbeeld gemarkeerd met UTM tags) dat aan zijn/haar profiel toegevoegd kan worden of aan een story kan  linken met de functie “Swipe up”. Net als bij PPC-advertenties is het verkeer dat daar vandaan komt effectief meetbaar.

Deze methode kan echter geen websiteverkeer en sales  detecteren die niet direct verband houden met die link – als iemand bijvoorbeeld een paar dagen na het zien van de post van de influencer zelfstandig naar de website van het merk gaat en een aankoop doet, is het moeilijk om deze te koppelen naar de post van de influencer.

Omdat shoppen op een computer meestal handiger is dan op een telefoon, zijn er nogal wat klanten die een advertentie op hun telefoon zien en vervolgens op een computer gaan shoppen.

  • Zeer nauwkeurige targeting (incl. retargeting)

Het belangrijkste voordeel van PPC-advertenties ten opzichte van influencer marketing zijn de zeer nauwkeurige targetingopties: naast targeting op demografie, interesses en eerdere activiteit (bijvoorbeeld: het bekijken van een video), kun je je ook richten op gebruikers die de website al hebben bezocht, een aankoop hebben gedaan, etc. – of je kunt deze doelgroepen juist uitsluiten van jouw advertentiecampagne. 

Hoewel influencer marketing vaak aan het begin van de reis van een consument werkt, werkt retargeting heel goed voor het promoten van verkoop: gebruikers targeten die al geïnteresseerd zijn in een product met een specifieke aanbieding – op die manier is de kans groter dat ze op jouw advertentie klikken en een aankoop doen. 

Je kunt ook vergelijkbare doelgroepen (Lookalike Audience) maken op Facebook, d.w.z. gebruikers targeten die vergelijkbaar zijn met gebruikers die tot de bovengenoemde groepen behoren. De mogelijkheden zijn dus bijna eindeloos, en als je weet wie je klanten zijn, kunnen ze heel nauwkeurig worden bereikt met vaardige targeting.

 Tot slot

Zowel goed getargete advertenties als samenwerkingen met goedgekozen influencers kunnen de gewenste resultaten opleveren – welke je moet kiezen hangt af van jouw product, doelgroep en marketingstrategie.

Omdat beide hun voor- en nadelen hebben, kunnen de beste resultaten worden behaald door de twee te combineren. Je kunt bijvoorbeeld potentiële klanten naar jouw website of Instagram-profiel leiden via een bericht van een influencer en die gebruikers later vangen met retargeting-advertenties.

Zoals we eerder op onze blog schreven, heeft de consument meerdere touchpoints nodig om een ​​aankoopbeslissing te nemen, daarom werkt de strategie van het combineren van verschillende kanalen erg goed. 

Bovendien kun je content die door influencers is gemaakt in jouw PPC-advertenties gebruiken om hun sociale impact te benutten en daardoor de advertentieprestaties te verbeteren. Trouwens, met behulp van de Paid Partnership functie kun je als merk ook de gesponsorde post van de influencer een boost geven!

Zoals het werd uitgelegd in de Nullist Turunduskool podcast: “Door gebruikers gegenereerde content is authentiek – waar echte mensen jouw product gebruiken en tevreden zijn. Het is zo’n natuurlijk beeld voor de Facebook omgeving. Het lijkt niet op een advertentie, maar verkoopt nog steeds jouw product. Het helpt om op te vallen en verlaagt jouw advertentiekosten”

Als je vragen hebt over het Promoty-platform of jouw influencer marketing strategie met ons wilt bespreken, boek dan een demo of stuur ons een e-mail – we helpen je graag verder!

More on the topic