Influencer Marketing 101

Influencer marketing is één van de snelst groeiende marketing gebieden: van $8 miljard in 2020, is er een verwachte groei naar $15 miljard in 2022.

Hoe vind je influencers voor jouw merk, hoe betaal je ze en hoe meet je de successen? Wij hebben de meest belangrijke vragen en aanbevelingen voor influencer marketing verzameld – begin met lezen vanaf het begin óf ga direct naar jouw onderwerp van interesse! 👇🏼

1. Wat is influencer marketing?

Influencer marketing gaat hand in hand met twee andere marketing gebieden: social media en content marketing. Zoals de naam al  suggereert, gebruikt influencer marketing influencers die een bepaald bereik hebben op sociale media en de producten of service van een merk promoten. Dit maakt influencer marketing een goed kanaal voor word of mouth marketing.

92% van de consumenten wereldwijd geeft aan earned media, zoals aanbevelingen van vrienden en familie, te vertrouwen boven alle andere advertentievormen. Dit is dan ook de voornaamste reden waarom influencer marketing werkt: sociale media content creators hebben een sterke connectie met hun volgers. Daarnaast worden influencers vaak gevolgd voor hun product en service aanbevelingen.

Aangezien er influencers in veel verschillende gebieden te vinden zijn, zijn ze een uitstekende manier om een specifieke target group te bereiken. In Nederland zijn er veel zogenoemde ‘lifestyle influencers’ die alle aspecten van hun leven delen op sociale media, maar er zijn ook content creators die alleen over bijvoorbeeld sport of voeding praten. In landen waar influencer marketing verder ontwikkeld is, zijn niche influencers veelvoorkomend. Dit uit zich in accounts specifiek gefocust op bijvoorbeeld paardrijden of boeken. Dat betekent dat deze influencers gevolgd worden  door mensen met een specifieke interesse in dat gebied, en het is dan ook een geweldig marketingkanaal voor een merk binnen die niche.

Influencer marketing 101 - influencer marketing platform Promoty

Het bekendste en meest invloedrijke kanaal voor influencer marketing is Instagram, dat zowel de optie voor feed als story posts biedt. In de meeste gevallen maakt een influencer een geschikte foto of video van het product of service van een merk, deelt dit op hun profiel, en verdient een beloning van het merk in vorm van een product of geld.

In het geval van een nieuw of onbekend product, genereren de eerste posts voornamelijk bewustwording en interesse. In de volgende fase van de consumer shopping journey, is het doel van de influencer om potentiële klanten te overtuigen: het product te introduceren, hun ervaring te delen en vragen van volgers te beantwoorden. Ten slotte, wanneer de klanten al bereid zijn om te kopen, kan de influencer een persoonlijke kortingscode of een specifieke call-to-action met informatie over waar het product te kopen is delen. Dit is waar Instagram het doen van een aankoop bijzonder gemakkelijk heeft gemaakt door de shopping optie toe te voegen aan de app!

De hoeveelheid volgers van een influencer, de specifieke interesse in het onderwerp, hen geloofwaardigheid en de invloed op hun volgers zijn allemaal redenen waarom influencer marketing heeft bewezen één van de meest (kost-)effectieve marketing methodes te zijn.

2. Welke merken kunnen van influencer marketing profiteren?

Aanvankelijk lijkt influencer marketing meer gepast in de marketingstrategie van zogenoemde “instagrammable” producten, die er fantastisch uitzien op een foto: beauty producten, kleding en accessoires, interieur items, eten en restaurants.

Tegelijkertijd hangt alles af van de creativiteit van de marketeer – we hebben succesvolle promoties gehad voor banken, schoonmaakproducten, autowasstraten, verschillende soorten evenementen en zelfs een tuin opruim competitie! Daarom durven wij, op basis van onze ervaringen tot nu toe, te stellen dat influencer marketing geschikt kan zijn voor merken in diverse velden.

Echter, moet de doelgroep wel in gedachten worden gehouden. Aangezien jongeren het merendeel van de sociale media gebruikers zijn – de grootste leeftijdsgroep op Instagram is bijvoorbeeld 25-34 jarigen, gevolgd door 18-24 jarigen and 35-44 jarigen – is influencer marketing op Instagram beter geschikt voor de marketing van producten met een jongere doelgroep.

“Tegelijkertijd hoeft dit echter niet het geval te zijn – er zijn ook ‘oudere’ content creators die praten over onderwerpen gerelateerd aan hun leeftijd,” aldus Piia Õunpuu, een marketeer die influencer marketing campagnes heeft gecoördineerd voor meerdere grote merken binnen het PR bureau PR Strategies.”Het is vergelijkbaar met het feit dat influencers ook betrokken zijn bij bedrijven waar campagnes voor producten/services niet specifiek gericht zijn op de gemiddelde consument, zoals op LinkedIn.”

Daarnaast is de genderverdeling van Instagram gebruikers vrijwel gelijk – in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn ook veel mannen actief op Instagram.

3. Hoe begin je met influencer marketing?

De eerste stap binnen influencer marketing is om na te denken over:

wie jij bent als merk en wat voor waarde je creëert – als dit voor jou niet duidelijk is, zal je het ook niet duidelijk kunnen maken aan de influencer, laat staan aan hen volgers.
wie jouw doelgroep is – hoe nauwkeuriger jij deze kan beschrijven, des te makkelijker het is om te begrijpen met welke content creator je moet samenwerken om die doelgroep te bereiken.
het doel van de campagne – zichtbaarheid creëren, het stimuleren van verkoop van sommige producten, het verkrijgen van content voor social media kanalen, nieuwe volgers genereren, een toename van het aantal bezoekers op de online winkel aanjagen of iets anders. De structuur van de campagne en de selectie van influencers, als ook de evaluatie van de resultaten, hangt hier compleet van af.
Key Performance Indicator (KPI) – in elke campagne, moet slechts één indicator centraal staan. Als het doel van een campagne is om de online verkoop te verhogen, brand awareness te creëren en het aantal Instagram volgers te laten stijgen, zullen hoogstwaarschijnlijk alle resultaten niet voldoen aan de verwachting.

☝🏼 Wanneer al deze aspecten duidelijk zijn, kan je beginnen met de details van jouw influencer marketing strategie: hoeveel influencers en welk soort content creators je erbij wilt betrekken, wat voor content je wilt, hoe vaak influencers iets moeten delen, en hoe jouw influencer marketing budget eruit gaat zien.

MyLook influencer marketingcampagne - influencer marketing platform

Voor het selecteren van de juiste influencers, is het de moeite waard om voor jezelf de criteria op basis waarvan je potentiële partners evalueert te bepalen. Denk aan, bijvoorbeeld, de engagement rate, de geschiktheid van de volgers, de interesses en waarden van de influencer, de kwaliteit van de foto’s en captions. We zullen verder ingaan op het vinden en kiezen van de juiste influencers in het volgende segment!

Vergeet ook niet te denken aan het tijdsperspectief wat betreft de strategie. Hoewel korte-termijn samenwerkingen een goede manier zijn om snel zichtbaarheid te creëren op sociale media (bijvoorbeeld voor het hoogseizoen), blijken lange-termijn samenwerkingen uiteindelijk beter te werken. Deze zijn geloofwaardiger, gemakkelijker voor beide partijen en kosten minder tijd.

4. Hoe vind je geschikte influencers?

Er zijn verschillende manieren om potentiële partners te vinden: het meest logische is om te beginnen bij je eigen klanten en sociale media volgers; je kunt ook door Instagram browsen en handmatig zoeken naar geschikte content creators of gebruik maken van een influencer marketing platform.

a) Onder jouw klanten en sociale media volgers

Je wilt natuurlijk het liefste influencers vinden die jouw producten/services daadwerkelijk gebruiken en bereid zijn deze oprecht aan hun volgers aan te bevelen. Deze content creators vind je hoogstwaarschijnlijk in jouw eigen klantenbestand! Daarnaast kun je jouw social media accounts checken: wie zijn de mensen die jouw taggen in posts of stories en dus nu al jouw merk aanbevelen bij hun bekenden? Mits zij het juiste publiek hebben, zul je zeker met hen samen willen werken.

b) Via Instagram

Op Instagram kan je handmatig zoeken naar geschikte influencers. Je kunt, bijvoorbeeld, verschillende hashtags en merkgerelateerde locaties bekijken. Wanneer je content creators in een bepaald land wil bereiken in een bepaald land, kan je kijken naar posts gemaakt in steden in dat specifieke land en de hashtags #advertentie, #influencer, etc. in de lokale taal.
Je kan ook geschikte content creators vinden op de Instagram explore pagina of bij accounts van concurrenten. Het is het niet waard om partners te stelen van een merk, maar je kan je laten inspireren, vind nieuwe hashtags of geïnteresseerde mensen met wie je een gesprek kan starten.

c) Gebruik een influencer marketing platform

Het handmatig vinden van de juiste influencers is tijdrovend – toen wij Promoty startte, kostte het ons meer dan 40 uur om 100 geschikte content creators te vinden. Dit is dan ook één van de redenen waarom we Promoty hebben gecreëerd!

Influencer marketing platformen zijn een makkelijke en snelle manier om geschikte influencers te vinden: je kan er zoeken naar content creators gebaseerd op locatie, aantal volgers, leeftijd en andere criteria, maar je kan ook de volgers specificaties zien. Vervolgens kan je in een paar minuten een campagne starten en geschikte content creators zullen zich zelf aanmelden voor de campagne!

Influencer marketing 101 - influencer campagne

d) Content creators contacteren het bedrijf zelf

Natuurlijk is het ook mogelijk dat influencers zich tot jouw merk richten met een eigen samenwerkingsvoorstel. In dat geval, raden wij aan om het bericht kritisch te lezen om zeker te weten dat de content creator specifiek met jouw bedrijf wil werken en dat het bericht niet naar meerdere merken is gestuurd.

Bovendien, is het de moeite waard om de posts van de influencers en de specificaties van hun volgers te bekijken om zeker te weten dat deze overeenkomen met jouw bedrijf.

5. Hoe kies je de perfecte influencers voor jouw merk?

Het kiezen van de juiste influencers is de belangrijkste factor voor het succes van een campagne. Als een merk content creators vindt die bij hun merk passen en wiens publiek matcht met de doelgroep van het merk, heeft de campagne een grotere kans om succesvol te zijn.

Dit zijn de vijf punten waar je op te letten vóór het goedkeuren van een samenwerking:

1. Het verhaal, de onderwerpen en de normen/waarden van een influencer.

Het is de moeite waard om te kijken waar de content creator over heeft gepraat op zijn/haar account en hoe dit overlapt met de thema’s van het merk. Wanneer een content creator bijvoorbeeld eerder de nadruk heeft gelegd op ‘clean food’ of tips heeft gedeeld voor een milieuvriendelijke lifestyle, is de influencer hoogstwaarschijnlijk geschikt voor een eco-product campagne.
Bij het aanmelden voor een campagne op Promoty, geven influencers een korte uitleg waarom zij onderdeel willen worden van de campagne – dit laat vaak al zien hoe goed de content creator bij de campagne past.

2. Kwaliteit van de content

Mocht je gebruik willen maken van de door de influencer gecreëerde foto’s, is het handig om te bepalen of de visuele stijl van een bepaalde content creator past bij jouw merk.
Een voorbeeld: als alle eerdere foto’s van de content creator met een telefoon zijn gemaakt en met donkere tonen, kan je niet verwachten dat de post voor de samenwerking in lichte tinten is en van hoge kwaliteit. Wanneer jij als bedrijf foto’s verwacht met een bepaalde stijl, is het zeker goed om dit aan te geven in de campagne briefing.

3. Eerdere samenwerkingen

Vergeet ook zeker niet te kijken naar het aantal, de inhoud en stijl van een eerdere samenwerkingen die de influencer gedaan heeft. Hoe minder betaalde posts op het profiel van een content creator, hoe kieskeuriger deze waarschijnlijk is in het kiezen van partners, en des te authentiekere de verwachte content. Verder is het de moeite waard om te kijken of jouw potentiële partner eerder heeft samengewerkt met concurrerende merken.

4. Instagram statistieken

Hoewel het aantal volgers een van de eerste dingen is die opvalt op het profiel van een influencers, moet de nadruk hier niet te veel op liggen. Zowel in Nederland als wereldwijd, worden content creators met een kleiner publiek – microinfluencers – steeds belangrijker.

Zij zijn vooral effectief door hun betrokken publiek: studies tonen aan dat hun engagement rate gemiddeld 60% hoger is dan dat van grotere influencers! Content creators met een kleiner publiek hebben vaak meer authenticiteit, minder samenwerkingen, en daarom meer invloed op hun volgers. Daarnaast vragen ze lagere prijzen en zijn vaak bereid om voor alleen producten en services te werken, wat weer een lagere investering en hogere ROI voor het merk betekent.

In aanvulling op het aantal volgers, is het waardevol om het gemiddelde bereik en de engagement rate van een influencers’ posts te bekijken. Het laat zien hoeveel volgers de content creators’ post liken, reageren, opslaan, of delen. Als de content creators’ engagement rate hoog is, betekent dit dat de creators’ content er toe doet bij zijn/haar volgers en zij actief met hem/haar communiceren.

Tegelijkertijd, moet je niet vergeten dat een hoger aantal volgers, met een lagere engagement – over het algemeen 3-5%, heel normaal is voor grote influencers.

5.  De kwaliteit van de volgers

Als toevoeging op de engagement rate, kan je ook kijken naar de reacties onder de influencers posts: dit is vaak een goede indicator of ze van oprechte fans komen of van bots zoals “Coole post, check ook mijn post”.

Wanneer je marketing gebruikt voor specifieke landen of steden, is het ook belangrijk om zeker te weten dat een influencers publiek zich daar bevindt – anders zal de samenwerking weinig resultaat opleveren.

Als je een goed overzicht wil van de volgerspecificaties (locatie, leeftijd, gender, etc.), kan je de influencer vragen een screenshot te maken van zijn/haar ‘Doelgroep’’ op Instagram. Je kan ook een influencer marketing platform gebruiken zoals Promoty, waar je de influencers’ statististieken kan inzien rechtstreeks van Instagram:

Statistieken influencer promoty

6. Hoe schrijf je een succesvolle campagne briefing voor influencers?

Een influencer marketing campagne briefing is een uitgebreid document dat de merkvertegenwoordiger naar influencers stuurt voor de samenwerking. De briefing bevat de doelstellingen van de campagne, een schema, verwachtingen, verwachte resultaten en richtlijnen voor de content creatie.

Een goed in elkaar gezette campagne briefing helpt ervoor zorgen dat zich geen ongewenste verrassingen voordoen en dat de resultaten voldoet aan de verwachtingen. Wanneer er geen afzonderlijk contract wordt afgesloten, vervult de campagne briefing ook de rol van een contract: als de influencer hier schriftelijk mee akkoord gaat, heeft hij/zij de brief hopelijk goed gelezen en is bereid de gestelde richtlijnen te volgen.

Aan de hand van onze ervaringen met meer dan 1,500 campagnes via Promoty, hebben wij wat punten op een rij gezet die zeker genoemd moeten worden in een goede briefing:

1. Introductie van het merk en het product/ de service

Het begin van de briefing is de plek om jezelf te verkopen aan de influencer en om ze te interesseren in een samenwerking. Het is goed om te starten met een korte introductie van het merk: wie ben je en waar sta je voor. Merkwaarden zijn voor influencers een belangrijk aspect bij het bepalen of hij/zij wel of niet met jou wil samenwerken!

2. Een overzicht van de campagne en doelen

Het is heel belangrijk het doel van de campagne te vermelden zodat de influencer de caption van zijn/haar post hierop kan afstemmen. Het liefste natuurlijk inclusief een call to action voor de volgers in overeenkomst met het doel. De caption kan iets zeggen over de kenmerken van een product, de volgers op de hoogte brengen van kortingen of acties, een nieuw product introduceren, etc.

3. Details en voorwaarden van de samenwerking

  • Vergeet niet de praktische zaken te vermelden in de briefing:
  • Sociale media kanalen waar de content gedeeld moet worden;
  • Hoeveel posts en stories verwacht je van de influencer;
  • Moet de content naar het merk gestuurd worden voor beoordeling VOOR het posten;
  • Wat is de vergoeding voor de influencer en onder welke voorwaarden wordt het betaald?

Het is essentieel om belangrijke data bekend te maken aan het begin van de samenwerking: wanneer de posts en stories naar het merk gestuurd moeten worden voor beoordeling, wanneer ze gepost moeten worden, etc. Zo kan de influencer het werk beter plannen en daardoor waarschijnlijk betere content creëren.

4. Verwachtingen voor de content

  • Dit gedeelte is belangrijk om de content creator te laten weten wat er in gedachte gehouden moet worden en/of moet worden vermeldt in hun post of story:
  • Verwachtingen van visuals (kleurtonen en voorwerpen in de foto, etc.);
  • Het labelen van de post en waarschuwingen, indien nodig;
    Hashtags, links, promotie codes, etc. die vermeld moeten worden in de post;
  • Sociale media accounts die getagt moeten worden in de post.

5. Gebruikersrechten van de content

Als je van plan bent de influencers’ content later te gebruiken op de website van jouw merk, in reclames of op sociale media, moet je dit opnemen in de briefing.

Vitamin Well influencer marketing campagne

Wanneer je een influencer marketing platform gebruikt, is de briefing van de campagne die je opzet belangrijk. De influencer besluit aan de hand daarvan of hij/zij wil deelnemen in de campagne. Daarom is het belangrijk je campagne aantrekkelijk te maken voor content creators – vooral voor minder bekende merken.

  • Je kan bijvoorbeeld:
    emojis gebruiken om je campagne karakter te geven;
  • vetgedrukte tekst gebruiken om nadruk te leggen op wat belangrijk is;
  • afbeeldingen, video’s en links toevoegen om influencers te helpen het merk te begrijpen;
  • een moodboard toevoegen die de gewenste toon en emotie overbrengt;
  • een vraag toevoegen die de campagne kandidaten moeten beantwoorden: zoals, “beschrijf wat voor foto jij zou willen maken” of “..hoe was jouw eerdere contact met XXX”

7. Wat zijn de mogelijkheden voor een samenwerking met influencers?

De meest gebruikelijke vorm van samenwerken is gesponsorde posts of stories op het profiel van de influencer, waarbij de content creator de producten en services van het merk introduceert bij zijn/haar volgers of posts waar het product “per ongeluk” op de foto staat.

• Producten testen en reviews. Aangezien influencers vaak gevolgd worden om product aanbevelingen of om up to date blijven met nieuwe producten en services, is dit een van de meest effectieve vormen van samenwerking. Dit is waarom influencers vaak worden gebruikt bij lanceringen van nieuwe producten en services! Het delen van persoonlijke ervaringen balanceert de impressie van reclame en deze manier van samenwerken kan worden ondersteund met promotiecodes en andere verkoopstrategieën.

Voor de content creator is het meestal het makkelijkste om reviews te maken in Instagram stories, waar hij/zij de mening over het product iets vrijer kan delen. Daarnaast, kunnen influencers met meer dan 10,000 volgers een directe link naar het product in hun story plaatsen door gebruik te maken van de “swipe up” optie!

• Kortingscodes en andere verkoopstrategieën. Promotiecodes en gepersonaliseerde links zijn een functionele en meetbare manier om online verkoop van de winkel te stimuleren. Als de code een aanzienlijke korting geeft, zal de influencer blij zijn deze te delen – het is immers waardevol voor zijn/haar volgers!
Natuurlijk moet de content creator hiernaast ook een eigen ervaring delen of iets persoonlijks toevoegen – dan lijkt het niet zo op een zogenoemde ‘betaalde promotie’. Een voorbeeld: wanneer een content creator een promotiecode voor een online beauty winkel deelt, zal de samenwerking effectiever zijn als hij/zij ook een aantal favoriete producten van de website deelt – de content zal natuurlijker lijken, de volgers krijgen goede aanbevelingen en de online verkoop omzet zal hoogstwaarschijnlijk toenemen.

• Giveaways. Producten worden verloot in samenwerking met een influencer. Doordat deze vorm van samenwerken voordelen heeft voor beide partijen – naast het overbrengen van de merkboodschap, zullen zowel de influencer als het merk nieuwe volgers krijgen – vragen de meeste influencers minder voor de post, wat een giveaway een zeer kost-effectieve manier maakt om het merk te promoten.
Het is ook populair om de volgers van een influencer naar een giveaway van het merk te sturen – in dit geval, is het de taak van de influencer om de regels / inhoud van de giveaway uit te leggen en hun volgers te verwijzen naar het sociale media account van het merk.

• Content creëren voor bedrijfs kanalen. Aangezien veel content creators ontzettend goede foto en video content maken, is dit een goede manier om content te krijgen die gebruikt kan worden op de sociale media van het merk – desbetreffende content is vaak emotioneler, meer trendy en social-media-friendly dan professioneel gecreëerde content. Bovendien, is het gebruiken van influencers om content te maken aanzienlijk goedkoper dan het huren van een fotograaf, model en een studio en het verkrijgen van alle benodigdheden!
Op Promoty zijn er al meerdere campagnes geweest waar influencers werden gevraagd visuals te creëren zonder deze te posten op hun persoonlijke accounts.

8. Hoe betaal je een influencer?

In de meeste gevallen wordt een influencer betaald in cash, product krediet of gratis producten en diensten – dit hangt af van het product, de prijs van de influencer en de samenwerkingsvorm. Natuurlijk zijn combinaties van deze opties ook mogelijk Bijvoorbeeld in het geval van lange termijn samenwerkingen wordt de influencer vaak met producten betaald voor de eerste post en met een financiële beloning voor de erop volgende posts.

Een enquête uit 2015 „State of Influencer Engagement“ van Augure vond dat bijna 70% van de merken hun content creators niet betaalde. Over de jaren is dit percentage waarschijnlijk iets afgenomen – het veld is verder ontwikkeld en influencers worden steeds bewuster van hun waarde.

Werken influencers voor alleen producten? Ja, als ze jouw aanbod leuk vinden of waarderen. Niet als de prijs van het gekregen product het werk wat ze hebben gedaan niet compenseert. Een professionele influencer die meerdere dagen aan een samenwerking wijdt en eigen middelen gebruikt (camera, belichting, accessoires) voor het creëeren van de foto, video of tekst, verdient een eerlijke beloning.

De genoemde studie highlight zes redenen waarom content creators werken met merken:

  • Groter bereik en groei van publiek (55%)
  • Mogelijkheid om hoge kwaliteit content te maken voor hun publiek (45%)
  • Reputatie impact, hogere geloofwaardigheid van de content creator (29%)
  • Kortingen, gratis samples en andere voordelen van het merk (25%)
  • Mogelijkheid om extra geld te verdienen (24%)
  • Nieuwe ervaringen: evenementen, tripjes, etc. (22%)

Geldbeloning

Er zijn geen duidelijke regels voor het berekenen van een eerlijke prijs voor een influencers’ post. De formule “1 follower = 1 cent” is populair. Met inachtneming van average engagement op Instagram (5%), kan worden afgeleid:

influencer’s fee = the number of followers x average engagement x 0.20 €

Tarief voor influencer berekenen

Een voorbeeld: een Nederlandse influencer met 10,000 volgers en 5% engagement heeft 500 actieve volgers. De kosten voor een post kunnen dan dus €100 zijn – maar dit is compleet afhankelijk van de kwaliteit van de foto’s, het gemiddelde aantal samenwerkingen van de influencer en meerdere andere factoren. Uit ervaring kunnen wij zeggen dat een Nederlandse influencer met dit aantal volgers ongeveer €200 vraagt voor 1 post.

Influencer marketing campagne resultaten

Beloning in producten/services

Product campagnes waar de influencer gratis producten / services, product krediet of een giftcard ontvangt, zijn bijzonder lucratief doordat ze een lagere investering van het merk vragen en daarom waarschijnlijk een hogere ROI hebben.

Daarnaast trekken product campagnes vrijwel alleen influencers aan die het producten toch al gebruiken en het graag aanbevelen bij hun volgers – resulterend in oprechtere posts die betere resultaten brengen.

Een van de meest succesvolle campagnes op Promoty was Sutu’s influencer campagne, met als beloning een pak rietjes. Hoewel het een lager geprijsd product was, gaven meer dan 400 content creators, inclusief die met meer dan 100,000 followers, zich op voor de campagne – ze werden opgeroepen plastic consumptie op te geven en op die manier de wereld een stukje beter te maken. Het verhaal dat jouw merk vertelt kan meer tot influencers spreken dan een geldbeloning!

Halva’s Kingis Product Launch

Doel: Interactie met influencers om meer zichtbaarheid te creëren voor de lancering van Halva’s nieuwe product

Beloning: Product (doos met snoep)
Posts: 99
Bereik: 389 845
Likes: 28 826
Comments: 11 934
Budget: €1024
CPE: 0,02€

@halvakarkkiklubi : +3245
@candypeoplesuomi: +2607

 

Bij het besluiten of de beloning van de campagne geld of producten moet zijn, moet je denken aan de waarde van wat je aanbiedt. Dit probeer je vervolgens te vergelijken met de prijs van de influencers met wie je wilt samenwerken in de campagne. Bijvoorbeeld: als je voornamelijk met micro-influencers met 3,000 tot 10,000 followers wilt werken, moet de waarde van een product voor een succesvolle product campagne minstens 30-50 euro zijn. Als de prijs van je product significant lager is, kun je beter een campagne met geldbeloning opstellen.

Gebaseerd op onze ervaringen binnen Promoty, kunnen wij stellen dat campagnes waar alleen een zeer laag geprijsd product (minder dan 10 euro) wordt aangeboden, hoogstwaarschijnlijk niet slagen. Lokale content creators vragen meestal een hoger bedrag, slechts een beperkt aantal zeer toegewijde fans zullen zich in dit geval dus aanmelden.

9. Hoe meet je succes in influencer marketing?

De laatste en belangrijkste stap van elke (influencer) marketing campagne is altijd de analyse van de resultaten. Dit kan worden gebruikt om te bepalen hoe succesvol de campagne was, welke content creators de gewilde resultaten hebben behaald en het budget voor de volgende campagne vast te stellen.

Het meten van influencer marketing resultaten hangt voornamelijk af van het doel van de campagne: als het doel een toename in merkbewustzijn is, zul je vooral moeten focussen op de statistieken over bereik (totale bereik, aantal impressies). Echter, als het doel het promoten van het merkimago is, focus dan liever op indicatoren over de engagement: het aantal likes en comments, engagement rate, het aantal nieuwe volgers, etc.

Het moeilijkst om te meten is de impact van influencer marketing op verkoop – dit is ook de voornaamste kritiek in dit gebied. In de meeste gevallen wordt een van deze twee opties gebruikt:

a) Traceerbare links die de influencer kan toevoegen aan zijn/haar profiel of story door de “Swipe up” feature. Met Google Analytics, kan het merk zien hoeveel verkeer er naar de website is gekomen via de influencers’ link en hoeveel verkopen hier vandaan kwamen.

b) Persoonlijke kortingscodes waarmee je exact kunt bepalen hoeveel verkopen elke samenwerking heeft gebracht. Aangezien de influencer iets aan de volgers kan geven in dit geval, is het een win-win situatie. Daarnaast is dit een meer accurate meting dan traceerbare links – zelfs als een klant die de bewuste campagne post ziet naar de webwinkel gaat via een ander apparaat in plaats van via de door de influencer gedeelde link en een aankoop doet, zullen ze in alle waarschijnlijkheid toch de code gebruiken.

Influencer marketing campagne Rimmel London

Na de eerste posts van de samenwerking, begint het continu meten en optimaliseren. Hiermee kan je de influencers uitkiezen die de beste resultaten gaven en met ze blijven werken. Houd wel in gedachte dat die eerste post niet meteen resultaat hoeft op te leveren: consumenten hebben gemiddeld 7-8 touchpoints nodig om een aankoopbeslissing te maken. Het is het waard om de resultaten over een iets langere periode te meten, een maand of zelfs een kwartaal.

De resultaten moeten ook worden gedeeld met de influencers die deelnemen aan de campagne. Helaas doen marketeers dit vaak niet. Ter voorbeeld, een Estlandse content creator Anni Rahula verklaarde dat slechts 1/20 van haar partners aangeeft hoe goed ze het deed na de samenwerking. “Zelfs met het delen van een persoonlijke kortingscode, waar het mogelijk is exact te meten hoeveel verkopen een influencer heeft gebracht.” Feedback is voor influencers extreem belangrijk.

Wil je al jouw campagne statistieken (bereik, likes en comments) zichtbaar hebben op één platform, zowel per post als per campagne? Verplaats je influencer marketing campagnes dan naar Promoty!

10. Legale aspecten van influencer marketing

Omdat zowel influencer als social media marketing relatief nieuwe velden zijn, zijn er een aantal ethische en regulerende vragen opgekomen.

In Nederland is het voornamelijk belangrijk om de richtlijnen aan te houden zoals aangegeven binnen de Reclamecode voor Social Media en Influencer Marketing (RSM). Hieronder een aantal van de belangrijkste aspecten:

Gesponsorde posts moeten gelabeld zijn

Instagrams Advertising Policy vereist dat gesponsorde content op de juiste manier wordt gelabeld. De exacte verwoording van de vergoedingsclausule is “for an exchange of value”, dus het betreft ook non-geld beloningen – zoals, het sturen van gratis producten, delen van diensten of product krediet met de content creator. Op lokaal niveau, stelt de Reclame Code dat reclame duidelijk te onderscheiden moet zijn van andere informatie. Ook moet het duidelijk zijn wie de adverteerder van de reclame is.
Het is aanbevolen het label te gebruiken in de taal die de volgers van de influencer voornamelijk spreken – dus, als de volgers van de influencer voornamelijk Nederlands zijn, is het gepast de hashtag #reclame of #spon te gebruiken. Je kunt ook een tekst zoals “mede mogelijk gemaakt door @BEDRIJFX” of gebruik de “Paid partnership” functie. Het is belangrijk dat volgers begrijp

en dat de content een reclame is vanaf het moment dat ze het consumeren / lezen. Bij Promoty, hebben wij dit opgelost door automatisch #ad toe te voegen aan de caption van posts gemaakt via het platform.
Verder, moet de reclame een identificeerbare naam van de adverteerder bevatten, die moet worden ingevoegd achter de ad hashtag, zoals “#advertising @BEDRIJFX”.

Als de post geen specifieke plaats voor tekst heeft (zoals een Instagram Story), moet het label dat refereert naar de reclame in de post duidelijk zichtbaar zijn onder normale attentie van  consumenten.

De verspreider (in dit geval de influencer), de adverteerder (reclame agency) en de klant (het merk waar de producten voor worden gereclameerd) zijn allen verantwoordelijk voor het voldoen aan de Reclame Code, wij raden sterk aan met de influencer te praten over het labelen van de reclame.

Sommige gebieden vereisen speciale labeling

De Nederlandse Reclame Code identificeert bijzondere reclamecodes. In deze gevallen gelden er andere of extra artikelen voor een categorie. De volgende categorieën vallen onder andere onder de bijzondere reclamecodes: alcohol, voedingsmiddelen, tabaksproducten, social media en influencer marketing en reclame voor kinderen en jeugd.

Een influencer heeft het recht om de eerlijke mening te delen

Een ander belangrijk punt: als merk mag je geen content voorschrijven voor een influencer. Het is goed om de basis informatie over jouw product te geven, maar de content creator moeten altijd het recht hebben hun eerlijke mening toe te voegen. De “US Federal Trade Commission” (FTC) heeft drie regels gemaakt voor product reviews:

1. De relatie tussen de reviewer en het gereviewde merk moet duidelijk vermeld worden: consumenten hebben het recht om te weten of iemand betaald wordt om een product of merk aan te bevelen.

2. De review moet een reflectie zijn van de eerlijke mening van de reviewer: de merkvertegenwoordiger heeft niet het recht de content van de review voor te schrijven.

3. Mensen die uitzonderlijke of bovengemiddelde resultaten hebben gehaald met dank aan een product, moeten duidelijk maken dat hun resultaten niet normaal zijn.

In Nederland, zijn deze niet wettelijk voorgeschreven, maar in naam van eerlijk en transparante sociale media, moeten ze wel worden nageleefd.

De gecreëerde content behoort tot de auteur, tenzij anders overeengekomen

Het is duidelijk dat de content van influencers tot hen behoort en niet mag worden gebruikt zonder toestemming. Om problemen te voorkomen, kun je het best meteen overeenkomen op welke kanalen en voor hoe lang het merk de gecreëerde content mag gebruiken. Toch kan het gebruiken van een influencer marketing platform het proces gemakkelijker maken: bijvoorbeeld, de Terms of Use van Promoty geeft duidelijk aan dat het merk het recht heeft de gecreëerde content te gebruiken op al hun sociale media kanalen.

Influencer marketing campagne

Zoals voorgaande tekst laat zien, is gebruik maken van een influencer marketing platform logisch om een aantal redenen: het helpt je de juiste influencers sneller te vinden, geeft je een beter overzicht van hun statistieken, er zijn geen contracten nodig en het vereenvoudigt de uitbetaling.

Bovendien, is een campagne creëren op Promoty gratis en betaal je alleen voor de posts die je echt leuk vind. Naast Nederland, zijn er content creators uit Noorwegen, Denemarken, Zweden, Estland, Letland, Litouwen en Finland op ons platform te vinden en te betrekken n bij jouw campagne. Je kunt hier beginnen! 👇🏼

More on the topic