Bij het bemiddelen tussen influencers en merken, maken wij dagelijks gebruik van Instagram marketing. Gebaseerd op deze ervaring, hebben wij 11 praktische tips voor instagram marketing uiteengezet. Sommige tips zijn algemeen bekend, maar het is goed om hier zo nu en dan aan herinnerd te worden. Andere tips zijn minder gebruikelijk, maar daardoor niet minder belangrijk.
1. Weet hoe het algoritme werkt
Het belangrijkste criterium dat bepaalt of een bepaalde gebruiker jouw content ziet, is jouw eerdere relatie: hoeveel je elkaars eerdere berichten hebt geliked, gereageerd en bewaard, of je reageert op Stories en/of chat via DM’s. Daarom is het belangrijk om voor zo veel mogelijk interacte met jouw volgers te zorgen: stel vragen door gebruik te maken van Story-stickers, moedig ze aan om op jouw Stories te reageren etc.
Het bereik van een bepaald bericht, story of reel wordt beïnvloed door hun algemene populariteit: hoe meer volgers met jouw content bezig zijn (vind-ik-leuks, reacties, opslaan, delen), hoe meer Instagram het laat zien aan gebruikers.
Zoals bij de meeste social media platformen, is het bij Instagram marketing belangrijk om te onthouden dat het platform content prefereert die de schermtijd van gebruikers verlengt. Dit betekent dat elke activiteit bij content die mensen aanmoedigt om de app voor een langere periode te gebruiken, zal resulteren in een groter bereik. Houdt dit bij het creëren van content dus ook zeker in gedachten.
Nieuw geplaatste content heeft ook een klein voordeel: de kans is groter dat jij content die vandaag geplaatst is in jouw feed ziet dan content die vier weken geleden is geplaatst.
Je kunt hier meer lezen over hoe het Instagram algoritme bepaalt welke berichten aan wie worden getoond.
2. Communiceer met andere gebruikers
In het algemeen zijn er twee basisregels om jouw Instagram following te vergroten: creëer consistent goede content en wees sociaal.
Communicatie met volgers helpt niet alleen om meer mensen te bereiken, maar het is ook cruciaal om een community op te bouwen en de relaties met jouw klanten te versterken – dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom je als bedrijf aan Instagram marketing doet!
Vergeet ook niet om de berichten van anderen leuk te vinden, erop te reageren of zelfs te delen als dit relevant is voor jouw account. Als jij sociaal bent, bouw je relaties op en bereik je nieuwe gebruikers.
3. Zorg voor een informatieve bio
De bio is meestal het eerste dat de aandacht van de kijker trekt wanneer ze op jouw profiel terechtkomen. Gebruik dit dan ook om duidelijk te maken waar het account zich op richt. Bij het lezen van de introductie moet meteen duidelijk zijn waar het merk voor staat, wat voor soort content er op het profiel te vinden is en waarom iemand jou zou moeten volgen.
Je kunt ook een website, webshop of andere belangrijke links aan jouw profiel toevoegen. Om zoveel mogelijk clicks op links te krijgen, raden wij aan om een duidelijke CTA toe te voegen: bijvoorbeeld “Download de app”, “Ga naar onze webshop”, “Download het gratis e-book”, “Bekijk de video”, etc.
Tip! Gebruik een trefwoord achter jouw naam dat jouw bedrijf beschrijft. Op deze manier kom je naar voren in een Instagram-zoekopdracht als dat trefwoord wordt gebruikt.
Naast het gedeelte ‘About Me’ is het ook een goed idee om je profielfoto (je wilt waarschijnlijk het merklogo gebruiken) en de Highlights te bekijken. Dit zijn ook de delen van je profiel die mensen controleren voordat ze naar de berichten gaan.


4. Creëer een mooie Instagram feed
Een aantrekkelijke eerste indruk is een van de belangrijkste factoren voor een profiel – het bepaalt of de gebruiker zich überhaupt in jouw content wil verdiep.
Voor een esthetische feed wordt aanbevolen om foto’s in vergelijkbare tinten te gebruiken of om een vergelijkbare filter voor de afbeeldingen te gebruiken. Ook de kwaliteit van de foto’s is uiterst belangrijk. Foto’s van hoge kwaliteit creëren geloofwaardigheid – het laat zien dat jij waarde hecht aan het leveren van hoogwaardige content voor jouw volgers.
Om jouw feed zo esthetisch mogelijk te houden, is het een goed idee om een app te gebruiken voor het plannen van posts. Zo kun je zien hoe jouw feed eruit zal zien voordat je iets echt op Instagram plaatst . We hebben onderaan deze blogpost enkele van onze favoriete Instagram marketing tools uitgelicht!
Tip! Het staat extra goed om een bekend gezicht in jouw feed te hebben: het kan een bekende content creator zijn of een publieke figuur.
5. Bied meer aan dan alleen informatie
Als je alleen informatie over jouw producten of diensten deelt, wordt de content erg eentonig en is de pagina niet zo interessant. Voor goede Instagram marketing is het essentieel om zo veelzijdig mogelijk te zijn: deel handige tips, maak een paar grappen, deel door klanten gegenereerde content of laat de gezichten in jouw team zien!
Het is zeker de moeite waard om te experimenteren met verschillende content en concepten op Instagram – dit is de enige manier om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw doelgroep!
6. Deel user-generated content
Een persoon die jouw product al gebruikt, is het levende bewijs dat het echt werkt. Wanneer je dit soort foto’s op jouw social media deelt, bouwt dit geloofwaardigheid op in de ogen van jouw volgers.
Het is ook zeker de moeite waard om foto’s te delen die zijn gemaakt door influencers – hun foto’s zijn vaak van hoge kwaliteit en vallen beter op op social media dan beelden die zijn gemaakt door zogenaamde ‘reguliere gebruikers’ van social media! Helaas zien we dat merken vaak nog geen foto’s van content creators op hun eigen kanalen delen.
Hoe krijg je user-generated content?
De eerste stap is om de content die klanten plaatsen te liken en/of erop te reageren. Door deze geposte content op op jouw account te delen, geef je aan dat dit belangrijk is voor het merk. Dit zal andere gebruikers aanmoedigen om ook foto’s te plaatsen waarin jouw bedrijf of product wordt vermeld!
Je kunt ook een andere strategie bedenken om jouw klanten meer over jouw bedrijf op sociale media te laten delen. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt en iemand een bestelling plaatst, kun je een kaart in het pakket toevoegen waarin je de klant aanmoedigt om het product op Instagram te delen als ze het leuk vinden. In dit geval is het ook de moeite waard om het Instagram-account van het merk en een bedrijfs hashtag te vermelden.
Houdt altijd in de gaten wie jouw noemt via berichten die zijn gemarkeerd met de hashtag van jouw merk (we raden aan om die hashtag te volgen, zodat je nieuwe berichten direct kunt zien wanneer ze live gaan) en foto’s waarop het account van het merk is getagd.

7. Schrijf aantrekkelijke captions
7.1. Vermijd formele communicatiestijlen
Schrijf je teksten zo dat de lezer echt voelt dat je met ze probeert te communiceren of zelfs een gesprek aangaat. Vaak wordt bij het doen van Instagram marketing voor een merk de communicatiestijl automatisch een beetje officieel – er staat nog steeds een persoon achter elk bedrijf!
7.2. Begin met een korte, opvallende zin
Wanneer een kijker stopt bij jouw bericht, zien ze alleen de eerste zin van het bijschrift. Daarom is het belangrijk dat deze de aandacht trekt en aanzet tot verder lezen. Houd het kot en bondig: het belangrijkste moet voor de knop “Meer zien” gezegd worden. Geef de persoon een reden om op deze knop te drukken!
7.3. Laat lange zinnen achterwege
Instagram is een snel consumerend kanaal waar de aandacht van gebruikers kort is. Daarom werken korte en pakkende bijschriften meestal beter!
Denk bij het schrijven van een caption na over de centrale boodschap van jouw bericht en bouw het bijschrift eromheen. Als het te lang lijkt, verwijder dan onnodige woorden en zinnen die het doel van je bericht niet ondersteunen.
Daarom raden we af om een copy-paste-tekst van een ander kanaal voor Instagram te gebruiken. Dit komt ook omdat de communicatiestijl op Instagram vrijer is dan op een website of nieuwsbrief.
7.4. Gebruik regelafstand
Als je jouw bijschrift in één regel schrijft zonder tussenruimte, lijkt het veel en is het moeilijk te lezen – dus de kans dat iemand het leest is dan vrij klein. Door de tekst in alinea’s te verdelen, wordt het zoveel gemakkelijker om te lezen! Bovendien heb jij zelf een beter overzicht of alles wat belangrijk is gezegd is.
7.5. Gebruik geen links in captions
Instagram heeft het nog niet mogelijk gemaakt om klikbare links aan bijschriften toe te voegen – dus het is vrij zinloos om dat te doen. Als je volgers naar een pagina wilt leiden, voeg dan de juiste link toe aan jouw bio en vermeld dat in het bijschrift. Het is ook mogelijk om links aan een story toe te voegen – in dit geval is het natuurlijk belangrijk dat je de story plaatst voordat je de feed post plaatst.


8. Wees actief met Instagram Stories
8.1. Zorg voor interactie met jouw volgers
Stories zijn een geweldige manier om interactief met jouw volgers bezig te zijn: vraag naar hun mening, laat ze ergens op stemmen, maak een kleine quiz, enz.
Het helpt niet alleen om een betere relatie met jouw volgers op te bouwen en de community te versterken, maar het Instagram algoritme is er ook dol op. Wanneer gebruikers reageren op de content, laat dit Instagram zien dat jouw content waardevol is – en het zal aan meer mensen worden getoond! Wanneer je een vraag-sticker gebruikt, is het goed om de resultaten ook met jouw volgers te delen. Met onze Promoty-accounts hebben wij gemerkt dat het delen van de reacties van onze volgers ervoor zorgt dat ook anderen hun mening delen – op deze manier krijgen wij weer meer reacties!
8.2. Creëer aantrekkelijke stories
Als jouw volgers weten dat je coole en opvallende verhalen hebt, kunnen ze die van jou alleen al om die reden openen tussen alle nieuwe verhalen! Instagram zelf heeft veel mogelijkheden om creatief te zijn: verschillende pennen, filters, stickers, lettertypen, etc. Om ideeën te vinden om je verhalen visueel spannender te maken, kun je zoeken naar “Instagram Story ideas” op YouTube, TikTok of Pinterest.
Het is belangrijk om de visuele taal van van jouw bedrijf niet te vergeten als we het hebben over het gebruik van Instagram marketing. Aan de ene kant werken verhalen die direct op Instagram zijn ontworpen beter. Aan de andere kant helpt een consistente visuele stijl om het merk te versterken. Idealiter zou jouw volger, wanneer hij naar een verhaal kijkt, onmiddellijk herkennen dat het jouw merk is – zonder te kijken naar wie het heeft gepost.
In het geval van Promoty proberen we bijvoorbeeld onze branding kleuren te behouden, gebruiken we altijd ronde hoeken en hetzelfde lettertype, en brengen we onze eigen Instagram stickers in als ontwerp elementen.



8.3. Deel meerdere Stories binnen 24 uur
Om een zo groot mogelijk bereik voor Stories te krijgen, is het de moeite waard om meerdere keren per dag iets in Stories te delen.
Als je nieuwe Stories maakt, maar een gebruiker kijkt er niet naar, dan komt jouw profiel achter alle andere actieve Stories te staan. Als je echter iets nieuws post na de eerste Story, komt jouw profiel weer naar voren in de actieve Stories lijn.
Bij Promoty hebben we bijvoorbeeld gemerkt dat onze meest bekeken Stories takeovers zijn waarbij onze teamleden de hele dag door verhalen delen.
8.4. Nieuwe feed posts delen in Stories
Als je een nieuwe post hebt gemaakt, is het ook een goed idee om deze in jouw Story te delen. Dit maakt het waarschijnlijker dat jouw bericht degenen bereikt die niet vaak door hun feed scrollen.
9. Gebruik Instagram Reels
Als je nieuwe mensen wilt bereiken, is Instagram Reels zeker de plek: ze zijn een stuk populairder dan Stories en feed posts!
Hier zijn enkele tips om Instagram marketing te ondersteunen met Reels! 👇🏼
9.1. Houd Instagram Reels kort
Video’s die kort en levendig zijn, werken het beste op Instagram! Als je merkt dat jouw video iets te lang wordt, zorg er dan voor dat de frames snel wisselen.
9.2. Blijf op de hoogte van de trends
Trends zijn kenmerkend voor TikTok en Instagram Reels – je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat bepaalde video ideeën heel snel populair worden. Als je een trend in een vroeg stadium kunt spotten en op jouw eigen manier kunt creëren, kan je tienduizenden mensen bereiken!
9.3. Gebruik populaire muziek
Het gebruik van muziek die momenteel populair is op Reels, zal je helpen een groter publiek te bereiken. Het is belangrijk om in de Reels van anderen te duiken en de trends op te merken. Populaire liedjes kunnen worden geïdentificeerd door op de gebruikte audio te klikken en te zien hoeveel Reels er met dat geluid gemaakt zijn en wat het aantal views is.
Tip! Als jouw muziek selectie erg klein is, is jouw account waarschijnlijk ingesteld als een zakelijk account. Schakel het indien mogelijk over naar een Creator-account, zodat je uit alle nummers kunt kiezen.
9.4. Let op kwaliteit
Het Instagram algoritme ondersteunt Reels van goede kwaliteit, niet gepixeld of met een TikTok watermerk erop. Probeer ook de video zo te bewerken dat deze geen zwarte randen aan de boven- of onderkant heeft en zorg ervoor dat geen enkel deel van de tekst buiten het frame valt (bij het bewerken op Instagram zie je lichtblauwe lijnen die je niet voorbij moet gaan bij het toevoegen van tekst).
Als je jouw TikTok-video op Instagram wilt plaatsen, download deze dan zonder het TikTok watermerk met een specifieke tool (vermeld aan het einde van het artikel). In dit geval raden wij ook aan om muziek van Instagram over de video te plaatsen in plaats van het geluid van de originele video te gebruiken.
9.5. Vermijd lange teksten
In het geval van video is het belangrijk dat de content visueel wordt overgebracht, niet via tekst. De toegevoegde tekst moet alleen ondersteunend zijn, zodat de kijker zich niet hoeft te concentreren op het lezen.
10. Wees consistent
Consistentie is vooral belangrijk als het doel is om jouw publiek te laten groeien. Dit betekent dat jij jezelf een aantal doelen moet stellen: bijvoorbeeld 3 posts en 1 reel per week plaatsen, plus elke dag iets delen in jouw Stories.
Plan jouw berichten een week of twee vooruit om te voorkomen dat je geen ideeën meer hebt of krap komt te zitten in jouw tijd. Je kunt hiervoor een speciale app gebruiken, die je in de onderstaande lijst kunt vinden.
11. Gratis tools voor Instagram marketing
Dit zijn de aanbevelingen van ons team voor enkele tools die Instagram marketing een beetje makkelijker maken:
Video editing: InShot
Foto editing: Lightroom
Foto filters: Promoty Lightroom filters
Grafische vormgeving: Canva
Story collages: Unfold
Feed/post planning: Feed Preview
Reposten afbeeldingens/videos: Inflact
Download TikTok videos zonder watermerk: SnapTik
👉🏻 Lees meer: 6 tools for Instagram marketing
Als je je Instagram marketing wilt ondersteunen met influencer samenwerkingen, kun je ons platform overwegen:
Met Promoty vind je de juiste content creators voor jouw bedrijf: we bieden een platform waar je snel en eenvoudig al jouw samenwerkingen, campagnes, hun resultaten en betalingen kunt beheren – alles op één plek!