Het gebruik van micro-influencers kan een van de meest kosteneffectieve manieren zijn van social media marketing. Vooral voor merken met een klein influencer marketing budget.
Waar moet je aan denken bij het plannen van jouw influencer marketing campagne voor de beste resultaten met een klein marketing budget?
1. Geef de voorkeur aan micro-influencers
Probeer eens om in plaats van een samenwerking met één grote influencer, een campagne met meerdere micro-influencers te doen. Dit helpt je om door te gaan met een kleiner budget en resulteert vaak in een betere return on investment.
Allereerst, influencers met een kleinere aanhang (oftewel micro-influencers) hebben normaliter een hogere engagement en een meer authentieke band met hun volgers. Daarnaast, vragen ze lagere vergoedingen en zijn ze vaker bereid om voor alleen producten te werken. Hierdoor zijn ze een stuk kostenefficiënter.
Laten we twee campagnes bekijken. In het ene geval, doet het merk een samenwerking met één grote influencer met 100 000 volgers. In het andere geval, kiezen zij 10 micro-influencers voor hun campagne. Dit zijn de resultaten:
Een campagne met één grote influencer | Een campagne met meerdere micro-influencers | |
Influencers | 1 | 10 |
Gemiddeld aantal volgers | 100 000 | 5 000 |
Campagne budget | 500€ + producten | 10*10€ + producten |
Potentieel bereik | 100 000 | 50 000 |
Gemiddelde engagement | 5% | 15% |
Gemiddeld aantal likes | 5 000 | 750 |
Totaal aantal likes | 5 000 | 7 500 |
CPE* | 0,2€ | 0,01€ |
Één grote influencer | Meerdere micro-influencers | |
Influencers | 1 | 10 |
Gemiddeld aantal volgers | 100 000 | 5 000 |
Campagne budget | 500€ + producten | 10*10€ + producten |
Potentieel bereik | 100 000 | 50 000 |
Gemiddeld engagement | 5% | 15% |
Gemiddeld aantal likes | 5 000 | 750 |
Totaal aantal likes | 5 000 | 7 500 |
CPE* | 0,2€ | 0,01€ |
* CPE – cost per engagement (eenvoudigheidshalve zijn het aantal reacties en de kosten van de producten niet meegenomen in de berekeningen)
2. Stel zowel een story campagne, als een post campagne op
Wanneer je ook grotere influencers wilt betrekken bij jouw campagne voor een breder bereik, kun je twee campagnes maken: een post campagne voor de micro-influencers en een story campagne voor de grotere influencers. Doordat influencers over het algemeen minder vragen voor een story dan voor een post, is het een goede manier om meer dekking te krijgen met een kleiner budget.
3. Kies een influencer met een relevant publiek
Wanneer je influencers kiest, check dan de demografische statistieken van hun volgers: komt het overeen met jouw doelgroep? Als jouw target market Nederland is, is het goed om content creators te kiezen die vooral lokale volgers hebben – anders zal een deel van je marketing budget verloren gaan.
Dit is dan ook een goede reden om een influencer marketing platform te gebruiken waar je de influencers’ data rechtstreeks van Instagram kunt zien. De alternatieve oplossing zou zijn om contact op te nemen met de influencer en hem/haar te vragen een screenshot te sturen van de Audience tab van zijn/haar account.

4. Beloon influencers met producten
Campagnes waar influencers als beloning producten krijgen zijn interessant om twee redenen. Ten eerste, zijn ze super kosteffectief voor het merk. Ten tweede, hebben product campagnes ook de eigenschap dat ze influencers aantrekken die echt houden van het product en oprecht bereid zijn dit aan te raden aan hun volgers. Als gevolg, zijn de posts vaak meer authentiek en brengen ze betere resultaten.
5. Focus op lange termijn samenwerkingen
Over het algemeen vragen influencers minder voor posts wanneer je akkoord gaat met het doen van meerdere posts en stories over een langere periode. Verder, lijken multi-post-samenwerkingen meer authentiek en betrouwbaar. Daarnaast, creëert het meerdere touchpoints met potentiële klanten wat de aankoopkans vergroot.
En zorg, natuurlijk, altijd dat de resultaten worden gemeten, geanalyseerd en geoptimaliseerd om het meeste uit je campagnes te halen!
Op Promoty, hebben we het gehele proces ontwikkeld op een manier die merken helpt de meest kosteneffectieve influencer marketing campagnes te voeren: je kan gratis een campagne opstellen, influencers vinden die van jouw merk houden, ze belonen met geld of producten en je betaald alleen voor de posts die je leuk vindt.