De voordelen van lange termijn samenwerkingen

Influencer marketing groeit als een speer: waar de waarde vorig jaar 8 miljard dollar was, is de geschatte waarde in 2022 minimaal 15 miljard dollar.

De snelle groei leidt tot constante veranderingen: wat een paar jaar geleden nog werkte in influencer marketing is vandaag de dag geen garantie meer. Terwijl het in het verleden populair was om eenmalige samenwerkingen te doen en te werken met één á twee grote influencers om beter zichtbaar te zijn op sociale media, worden lange termijn samenwerkingen nu steeds gebruikelijker.

En dat is niet voor niks: lange termijn samenwerkingen zijn gemakkelijker voor beide partijen; ze kosten minder tijd, lijken betrouwbaarder en geven betere resultaten. Laten we kijken waarom dit zo is! 👇🏼

Meer touchpoints met potentiële klanten

Één van de belangrijkste redenen om de voorkeur te geven aan lange termijn samenwerkingen in influencer marketing, is dat ze meer touchpoints met een potentiële klant creëren.

Een touchpoint kan een post over het merk zijn op Instagram, een reclame op Facebook, een poster in een bushalte of een vermelding in een podcast. Hoe meer de klanten deze zien of horen, des te groter de kans is dat zij het product of de service daadwerkelijk zullen kopen.

In verhouding met een aantal jaar geleden, hebben consumenten nu een stuk meer tijd nodig om een aankoopbeslissing te maken. In 2015 waren er, bijvoorbeeld, slechts één of twee posts nodig om een potentiële klant aan te zetten tot een aankoop. Nu hebben ze ongeveer 8 touchpoints nodig (afhankelijk van de categorie en de prijs van het product) voordat ze besluiten om een product of service te kopen.

Ter voorbeeld: een merk en een influencer bespreken een samenwerking van zes maanden waarbij de content creator per maand twee feed posts en vier Instagram stories moet maken. Dit resulteert in 36 verschillende touchpoints tussen het merk en de consument binnen een half jaar. Dit lijkt misschien veel, maar influencers posten vele malen per week: het is eigenlijk slechts een klein deel van hun content.

Maar waarom is het dan bij uitstek handig als de touchpoints de consument bereiken via dezelfde content creator?

Lange termijn samenwerkingen lijken betrouwbaarder

Als een influencer aldoor met verschillende merken werkt, zullen zijn/haar volgers deze waarschijnlijk niet onthouden. Daarbij, als ze het ene moment een merk promoten en vervolgens hun concurrent, voelt het niet oprecht. De geloofwaardigheid van de influencer zal omlaag gaan en in de toekomst zullen volgers de aanbevelingen niet meer serieus nemen.

“Ik streef ernaar dat mijn volgers antwoord kunnen geven op de vraag wat mijn favoriete merken zijn. En wanneer zij gevraagd worden wat mijn lievelingseten is, hoop ik dat zij ook daar zonder twijfel antwoord op kunnen geven.,” legt Estlandse content creator Anni Rahula uit. “Wanneer een influencer iets eenmalig deelt, wordt dit vrij gemakkelijk vergeten. Wanneer iets onderdeel is van de lifestyle van een influencer, zal dit altijd te zien blijven.”

Wanneer een influencer een lange termijn samenwerking heeft met een merk, zal hij/zij de producten/diensten van het merk dagelijks gebruiken en het regelmatig op sociale media delen. Ten eerste, lijkt de aanbeveling dan geloofwaardiger. Ten tweede, zullen de volgers het merk ook onthouden. Uiteindelijk is er dan een grotere kans dat de volgers zullen besluiten de producten/services ook te proberen.

Creatieve vrijheid voor beide partijen

Een loyale content creator kent de normen en waarden van het merk, hun doelen, en het verhaal wat het merk wil vertellen aan hun publiek – daardoor is het gemakkelijker om content te creëren die niet als reclame voelt voor zijn/haar volgers. Daarnaast, zullen ze ook beter begrijpen wat de visie, stijl, boodschap, toon, etc. is die het merk verwacht.

Lange termijn samenwerkingen helpen ook bij het nemen van risico’s en het uitproberen van verschillende ideeën om de content zo divers mogelijk te maken. Met one-off samenwerkingen hebben merken vaak niet het lef om iets nieuws te proberen, omdat de resultaten dan onzeker zijn. Lange termijn samenwerkingen bieden de mogelijkheid om nieuwe ideeën te proberen en toekomstige samenwerkingen te plannen op basis van wat heeft gewerkt en wat niet.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat je een content creator niet al te specifieke richtlijnen moet geven; het is onredelijk om te dicteren hoe de foto er precies uit moet zien en wat er in de caption moet staan. De post zal alleen natuurlijk en geloofwaardig over komen als deze past bij de dagelijkse posts van de influencer.

Bespaar tijd èn geld

Zoals al eerder gezegd, kennen lange termijn partners de verwachtingen en doelen van het merk. Dus, is de samenwerking een stuk makkelijker en minder tijdrovend voor het merk, omdat ze niet constant achter iemand aan hoeven zitten – om maar niet te beginnen over de constante zoektocht naar nieuwe content creators om mee samen te werken!

Dit speelt vooral een belangrijke rol in product campagnes, waar transport van het product erbij komt kijken. Zulke samenwerkingen zijn vaak op zo’n manier georganiseerd dat een influencer een product ontvangt voor een eerste post en als hij/zij meerdere posts maakt met het product, krijgt hij/zij daarvoor een monetaire beloning. Op deze manier hoeft de merkvertegenwoordiger niet wekelijks tijd te besteden aan het verzenden van producten naar nieuwe content creators.

Bij het gebruiken van een influencer marketing platform waar post controles en uitbetalingen naar influencers zijn geautomatiseerd, is de besparing van tijd én geld vooral merkbaar. Op Promoty kun je bijvoorbeeld meerdere posts en stories op hetzelfde moment aanvragen en deadlines stellen voor wanneer deze gepost moeten worden.

influencer marketing platform long-term collaborations

Influencers geven de voorkeur aan lange termijn samenwerkingen

Een vooropgezet content creatie schema (bijvoorbeeld: de influencer maakt 2 posts en 6 stories per maand) heeft de voorkeur van content creators, omdat zij dan het werk beter kunnen plannen. Aangezien het werk van een influencer vaak op projectbasis is, creëert een lange termijn samenwerking ook een gevoel van veiligheid en stabiliteit van inkomen. Dit geeft de motivatie om harder te werken en de best mogelijke content te creëren om de samenwerking door te laten gaan.

Daarnaast, vinden de meeste influencers het fijner om een lange termijn samenwerking aan te gaan met merken waar ze al fan van zijn – het geeft ze de mogelijkheid om oprechter en eerlijker te zijn met hun volgers, plus het laat ze vanuit hun hart werken wat betere resultaten brengt voor henzelf en het merk.

Hoe vind je lange termijn partners?

De beste strategie hiervoor is om te starten met één grotere campagne, de resultaten van elke influencer te meten en op basis daarvan content creators te selecteren om op de lange termijn mee samen te werken.

Echter, is het niet slim om conclusies te trekken op basis van slechts één post – zoals gezegd hierboven, één touchpoint leidt vaak niet direct tot sales. Bovendien,, kunnen influencers ook een fout maken: soms is de foto visueel niet aantrekkelijk genoeg of bereikt de post niet genoeg volgers door het algoritme van Instagram, etc. Daarom is het zeker goed om een tweede kans te geven aan content creators die gemiddelde resultaten brachten.
Hierna begint het continue meten en optimaliseren, waar je de influencers die niet genoeg resultaten produceren vervangt en verder werkt met de influencers die geweldige resultaten hebben. Behandel jouw influencer team als een sport team waar iedereen resultaten moet brengen!

Het is zeker een goed idee om de mogelijkheid van een lange termijn samenwerking te noemen in de campagne beschrijving: als je meteen duidelijk maakt dat de content creators met de beste resultaten een kans hebben op een lange termijn samenwerking hebben ze nog meer motivatie om hun best te doen!

Vergeet niet dat om betere resultaten te behalen, het belangrijk is om feedback te geven aan de influencers: hoe tevreden was het merk over de samenwerking, wat waren de resultaten en wat kan de influencer in het vervolg beter doen?
“Ongeveer 5% van al mijn partners heeft me laten weten hoe goed ik het deed na de samenwerking – zelfs na het delen van een persoonlijke kortingscode, waar het mogelijk is accuraat te meten hoeveel sales iedereen bracht,” verteld Anni Rahula. “Alhoewel feedback heel belangrijk is voor ontwikkeling, krijg ik dit bijna nooit als ik met merken werk, tenzij ik hier zelf om vraag.”

In conclusie, hoewel korte termijn samenwerkingen en campagnes goed kunnen werken, zijn lange termijn samenwerkingen meer geloofwaardig, creëren ze meer touchpoints met potentiële klanten, en kosten ze vooral minder tijd.

Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe lange termijn samenwerkingen in de marketingstrategie van jouw merk kunnen passen, neem dan contact met ons op via email of boek hieronder meteen een demo in!

More on the topic