Hoe meet je ROI bij influencer marketing?

De laatste, meest belangrijke stap van elke influencer marketing campagne is het analyseren van de resultaten. Dit helpt je bij het kiezen van de juiste influencers en de hoogte van het budget voor de volgende campagne.

Hoe doe je dit? En welke data moet je hiervoor gebruiken? Dat hangt af van het doel! 👇

a) Naamsbekendheid vergroten

Influencers worden vaak ingezet om interactie met een nieuw publiek te krijgen: via sociale media kan je mensen bereiken, die met banneradvertenties of buitenreclame niet bereikt worden. Wanneer zichtbaarheid het voornaamste doel is, zijn er twee essentiële statistieken binnen sociale media: het totale aantal impressies en het aantal unieke gebruikers die de post gezien hebben (in andere woorden: bereik)

De statistieken:

  • Impressies
  • Bereik
  • Aantal nieuwe bezoekers op de website

Het is belangrijk om te onthouden dat het aantal volgers van een influencer niet automatisch aangeeft hoeveel mensen er met een post bereikt worden – helemaal nu veel influencers met een daling in hun bereik te maken hebben. Het goede nieuws is dat content creators met een Bedrijfsaccount of Makers Account heel gemakkelijk de impressies en het bereik van elke afbeelding kunnen bekijken. Zij kunnen een bedrijf laten weten wat het verwachte bereik is voordat een campagne start. Achteraf kan er een screenshot genomen worden van de echte resultaten die met het bedrijf wordt gedeeld.

Wanneer je een influencer marketing platform gebruikt (zoals Promoty), is het mogelijk om zowel het verwachte bereik als het echte bereik te bekijken op een handig dashboard. Dit is vooral praktisch, wanneer je met meerdere influencers tegelijk werkt.

Promoty, influencer marketing platform, micro-influencer campagne post Instagram
Statistieken van geposte content op Promoty

b) Imago van het bedrijf verbeteren 

De statistieken:

  • Het aantal likes
  • Het aantal reacties èn de kwaliteit van de reacties
  • Engagement rate
  • Cost per engagement – kosten per interactie
  • Het aantal nieuwe volgers
  • Aantal geposte foto’s

Wanneer het doel is om aansluiting met jouw (potentiële) klanten te vinden, wil je de focus vooral leggen op engagement-gerelateerde statistieken. Vaak worden de kosten per interactie berekend – dit geeft een goede basis om verschillende kanalen of influencers met elkaar te vergelijken. Daarnaast is het belangrijk om de kwaliteit van de likes en reacties na te gaan: dit verduidelijkt vaak of een hoge engagement komt door interesse in jouw bedrijf, of dat deze via verschillende soorten hacks is verkregen.

Veel mensen volgen een bedrijf alleen wanneer ze echt interesse hebben in wat het bedrijf doet en er interessante content aangeboden wordt. Het aantal volgers van een bedrijf is dan ook een goede indicator hiervoor. Dit is natuurlijk wel alleen in het geval dat het volgen van een bedrijf geen vereiste was voor deelname bij een giveaway! 😜

Een campagne kan ook als doel hebben mooie content van gebruikers te verkrijgen – die zij op hun eigen kanaal posten en/of die het bedrijf kan gebruiken. De meest belangrijke waarde is dan natuurlijk hoeveel foto’s er voor het bedrijf gepost worden. Dit houd je het beste bij door de hashtags van het bedrijf te volgen, evenals het in de gaten houden van de posts waarin het bedrijf getagged wordt.

Belief influencer marketingcampagne - influencer marketing platform

c) Stimuleren van sales

De statistieken:

  • Het aantal webpagina bezoeken
  • Het aantal transacties en de gemiddelde
  • waarde per transactie
  • De toename in sales
  • De return on investment (ROI)

Voor producten die online verkrijgbaar zijn, is het vrij gemakkelijk om die statistieken te meten: speciale links of promotiecodes zijn eenvoudige manieren om de impact van elke influencer te meten wanneer het gaat om website bezoeken, aantal transacties en sales.

 

1. Gebruik UTM tags

Gebruik deze tool om eenvoudig een tagged URL te creëren en de resultaten per kanaal, campagne en medium te bekijken via Google Analytics. Tip: je kan de naam van de influencer als trefwoord gebruiken – zo weet je exact hoeveel bezoekers of sales elke influencer genereert.

De tagged URL is meestal vrij lang. In een blog kan je dit makkelijk verbergen in een tekst link. Op Instagram kan een influencer de link aan zijn/haar bio toevoegen en ernaar refereren in een story of post (“Link in bio!” ) Daarnaast kunnen influencers een directe link naar het product in hun story plaatsen, door gebruik te maken van de link-sticker optie!

2. Gebruik speciale URLs

Vermijd lange URLS, door een speciaal webadres te maken voor de influencer(s) die weer doorverwijst naar de UTM-tagged URL. Dit geeft je exacte informatie over de hoeveelheid bezoekers, transacties, en sales die per post gegenereerd worden.

Mocht Google Analytics iets te intimiderend zijn voor jou, kan je de clicks ook meten via bit.ly. Nadat je ingelogd bent, kan je hier een eigen link (bijvoorbeeld bit.ly/promoty) creëren – dit ziet er vaak veel beter uit dan een link zoals /l8d4qwy, en volgens bit.ly levert het bovendien 34% meer clicks op.

3. Maak een persoonlijke landingspagina voor de influencer

In het geval van langdurige samenwerkingen, kan het bedrijf een persoonlijke landingspagina aanmaken voor de influencer. Hier kan de content creator zijn/haar ervaring met het product delen. Een landingspagina met de inzichten van een specifieke influencers, is aantrekkelijker voor de volgers van de influencer dan een normale bedrijfspagina – helemaal als hier ook nog een speciale korting te vinden is!

4. Creëer een speciale kortingscode voor de influencer

Mocht jouw webshop platform het toelaten, is een van de makkelijkste manieren om sales te stimuleren het aanmaken van unieke promotiecodes voor de influencer. Hoe beter de aangeboden korting is – zelfs al is het voor een korte periode – hoe gemotiveerder de influencers zijn om het te delen. Zij bieden hiermee namelijk waarde aan hun volgers.

Influencer marketing campagne

In conclusie

Influencer marketing heeft de afgelopen jaren een immense groei doorgemaakt en de tools lijken hier nog niet op aangepast te zijn – het meten van resultaten is nogal omslachtig, gecompliceerd en niet precies genoeg.

Op hetzelfde moment, is het duidelijk dat het werkveld zich constant blijft ontwikkelen en er komen steeds meer interessante tools. Naast de nieuwe oplossingen van Google en Facebook, zijn er verscheidene influencer marketing platformen ontstaan die een goed overzicht geven in campagne statistieken. Winkelen via Instagram wordt steeds meer gebruikt en er zijn meerdere andere tools voor fashion influencers zoals Snapppt en LIKEtoKNOW.it. Wij kijken uit naar de volgende spannende ontwikkelingen!

Als je al jouw campagne statistieken op één platform wil hebben, zowel per post als per campagne, kan je al jouw influencer marketing campagnes op Promoty onderhouden. Boek nu een 30-min demo!

Meer over dit onderwerp